Geschiedenis
Transilvania Adventure Trophy 2009
De voorbereidingen voor de Transilvania adventure trophy 2009 zijn begonnen. Begin Juli zal het team van Enting4X4 weer afreizen naar Roemenië om daar de Transilvanie Adventure Trophy 2009 te rijden. De auto zal de komende weken groot onderhoud krijgen om deze extreem zware wedstrijd uit te rijden en ook zal er een kleine aanpassing aan de verlichting worden doorgevoerd.
Wij zullen proberen om jullie op deze pagina op de hoogte te houden van de wedstrijd, dus houd de site in de gaten. De Wedstrijd wordt gereden van 4 tot en met 10 Juli 2009. Voor meer informatie over de Transilvania Adventure Trophy “klik” op de bovenstaande afbeelding.
Transilvania Adventure Trophy 2009 heenreis
Donderdag 2 juli vertrekken we ( Bernd, Luuc, Remco, Rens, Wout en Eric ) om 19.00u uit Hardenberg richting Roemenie.
Na eerst de vrachtwagen en aanhanger vol geladen te hebben, met de twee wedstrijdauto’s, proviand en onderdelen hebben we een tocht voor de boeg van c.a. 1800 km. Wij rijden via Duitsland, Tsjechië, Slovenië en Hongarije naar Roemenie. Met 4 man die een vrachtwagen rijbewijs hebben kunnen we vaak wisselen en stoppen we onderweg alleen maar om te tanken.
Vrijdag 3 juli komen we om 0.00 uur aan in Deva (Roemenie) waar de wedstrijd Zondag zal beginnen, De zaterdag gebruiken we om in te schrijven, de auto technisch keuren (door de organisatie), kopieën in te leveren van paspoort, rijbewijs en kentekenbewijs, stickers plakken en we worden voorzien van een Track-and-Trace systeem, hiermee kunnen ze precies zien welke route we hebben gereden en zijn check-points overbodig geworden.
Morgen zal de wedstrijd rond 12.00 beginnen met de proloog en aansluitend de start van de wedstrijd.
Transilvania Adventure Trophy 2009 Dag 1 Zondag
Zondagochtend 5 Juli begint relaxt, eerst ontbijt en om 10.30 uur de eerste briefing, 13.00 wordt de “show-start” midden in Deva gehouden, na de start rijden we naar het proloog-terrein waar een special-stage wordt gereden en direct gevolgd door de official start van de wedstrijd. We starten als twaalfde en beginnen met ons eerste routeboek, een kleine 50 km door bossen, velden, bergen en dalen, super gaaf, we kunnen vlot doorrijden en ook het navigeren blijkt super te gaan.
Ruim 5 uur later komen we als 4e over de finish. De auto’s hebben zich goed gehouden, we checken de auto’s nog even voor alle zekerheid maar zijn klaar voor dag 2.
Helaas hebben we tijdens de wedstrijd geen foto’s kunnen maken dus de foto’s zijn van uit het kampement.
Transilvania Adventure Trophy 2009 Dag 2 Maandag
Een korte nachtrust !
Gisternacht nog een poosje doorgesleuteld aan de auto’s en vanochtend 07.00 ontbijt en om 08.00 de start. Wij blijken op de eerste plaats te staan in onze groep en moeten daarom als eerste starten.
De eerste 20 km gaat mooi voorspoedig, we verliezen nog wel een keer het reservewiel maar na 10 minuten zoeken in de prikkelbosjes, kunnen we hem er uit lieren. De route word al snel veel zwaarder en als we een lang stuk, in de lengte over een diep uitgesleten greppel moet rijden, zakt RP er met zijn wagen in. Na enige tijd zien we achter ons ook teams in de greppel verdwijnen. Na enig lierwerk kunnen we het gas weer intrappen en de voorsprong op de rest proberen uit te bouwen. Op een special-stage moeten we een enorm steile afdaling van c.a. 700 meter maken, de laatste 10 meter begint Bernd te glijden en land met het rechter voorwiel op een steen en maakt een flip-over en land op z’n dak. Snel even het liertje eraan en binnen 30 min. staat de wagen weer op zijn banden. Nog enkele reparaties uitvoeren om de wagen rijbaar te maken en dan weer doorgassen. Wel zijn we nu ingehaald door enkele teams waar we een voorsprong op hadden.
De rest van de route word extreem zwaar en moeilijk te navigeren , Bij RP breekt nog de ophanging van de trekstang af, die we met een sjorband tijdelijk repareren en ook verzuipt hij bijna in een rivier en moeten we het water uit het inlaat-systeem halen. Om iets voor 12uur in de nacht hebben we de hele route gereden en komen we binnen in het kamp. Later blijken er maar 3 teams de hele rit geheel te hebben gereden en zitten er nog vele in het bos. We hebben vannacht weer veel te repareren.
Transilvania Adventure Trophy 2009 Dag 3&4 Woensdag/Donderdag
De nacht van maandag op dinsdag gebruiken we om de auto’s klaar te krijgen, helaas kunnen we in het kamp geen geschikte bushings vinden en kunnen dinsdag niet starten, daardoor lopen we veel straftijd op en zakken wee en eind in het klassement. Dinsdag gaan we overdag naar Deva en laten bij een ijzersmid bussen draaien om de auto weer klaar te krijgen.
Woensdag dag 4, we mogen als 4e wagen starten, de eerste 15 kilometer gaat heel hard, dan krijgt RP een probleem met zijn stuurpomp en het water wat nog in zijn automaatbak zit raakt aan de kook en spuugt stoom via zijn ontluchting. Dus we moeten rustiger als voorheen verder rijden. Op ongeveer de helft van de route komen we bij een special-stage, die gaat eerst zo’n 200 meter steil omhoog door het bos en dan een stuk van 100 meter moeten we rock-clawen op de top van de berg.
Na de special-stage duiken we een groot donker bos in waar we ernstig verdwalen, het uitzetten van meerdere opeen volgende azimut punten in de route speelt ons parten. Na c.a. een twee uur zoeken vinden we de juiste route en kunnen we door rijden. Aan het begin van de avond krijgt RP een stok in zijn koelventilator waardoor alle ventilatorbladen in het rond vliegen en er een gat in z’n radiateur komt, door het te heet worden van de wagen moeten Bernd en Luuc zijn wagen op steile stukken op sleep nemen. Op c.a. 10 kilometer van het kamp barst er een onweersbui los en begint het te stortregenen. Met moeite vinden we een pad terug naar het kamp, waar we als 2e binnenkomen.
Transilvania Adventure Trophy 2009 Dag 5 Donderdag
De Donderdag begint voor ons om 09.30 uur als we als 2e starten, een “korte” routen, een kleine 40 Km. met veel modder, side-sloops en gladde hellingen. De route gaat zeer voorspoedig, ook vandaag is er in het midden van de route een special-stage, een canion naar beneden waar water door stroomt, veel, heelveel hout ligt en ontzettend veel grote rotsen, onze auto’s weten zich er vlot doorheen te rijden en we vervolgen onze route weer, dan maken we met het bepalen van een azimut een vergissing en rijden compleet verkeerd, na dit te hebben gecorrigeerd zijn we 30 minuten verder en worden we ingehaald door de koploper van die dag en zo eindigen we de Donderdag wederom als tweede.
Transilvania Adventure Trophy 2009 Dag 6 Vrijdag
De wedstrijd zou vandaag om 09.00 uur starten maar al met al wordt er om 11.00 pas gestart, een korte route (35 km), maar veel pittige klimmen en afdalingen erin en even zoveel navigeer werk, we starten als 5e (tussenstand eindklassement) en als we het podium op willen moeten we er nog wel een paar inhalen. We beginnen met een stevig tempo en wanneer we na zo’n 5 km bij de special-stage aankomen gaan we deze als 4e rijden, een korte proef is uitgezet, 20 meter bijna haaks naar beneden, een knik naar rechts en vervolgens nog een 50 meter door een gully, ruim 10 minuten zijn we nodig. Na de special-stage trappen we hem weer flink aan en rijden over paden die de laatste 100 jaar niet heel veel zijn gebruikt, heel stijl omhoog en vervolgens weer net zo stijl na beneden. Na ruim 20 km rijden we het bos uit en daar staat de organisatie, de wedstrijd wordt vanwege tijdgebrek op die plaats afgevlagd, wederom een 2e plaats voor deze dag (het wordt haast eentonig) Het wordt nog erg spannend, een podiumplaats zit er nog steeds in …
Transilvania Adventure Trophy 2009 Uitslag
Erg spannend is het, het duurt erg lang voor we weten welke plek we hebben behaald. Ondertussen worden we vermaakt door harde muziek, een lasershow en danseressen op het podium. Dan om iets na elven is het zover, de muziek gaat uit, er komt iemand het podium op en pakt de microfoon, in het engels verteld hij dat hij de uitslag heeft van de Transilvania Adventure Trophy 2009 voor de klasse “Extreme”. We hebben geluk, we mogen samen met Paul v/d Linde, Mark Jansen, Peter Arends en Paul de Haas (Ander Team uit Nederland) naar voren komen om een gedeelde derde plaats in ontvangst te kunnen nemen, 1 minuut verschil heeft de organisatie doen bepalen dat de derde plaats een gedeelde derde plaats wordt.
Al met als zijn wij gezien de uitval op dinsdag helemaal niet ontevreden en kijken wij terug op een erg mooie en zeer spannende wedstrijd.